AI tútor pre (nie) každého študenta – v Khanovej škole
Možno aj vás v poslednej dobe trápia v súvislosti s umelou inteligenciou takéto myšlienky:
„Deti nebudú vedieť písať, lebo písomné práce za nich vypracuje ChatGPT. Nebudú vedieť riešiť zadania a rátať matematické príklady, lebo odpoveď im dá umelá inteligencia. Nebudú schopné čítať s porozumením, lebo všetko im zjednoduší a zostruční stroj. A nedokážu argumentovať, lebo všetky argumenty im naservíruje jazykový model. Poďme teda deti zachrániť pred nimi samými a pred ich kognitívnym úpadkom, ktorý im spôsobí umelá inteligencia.“
Zdieľajte s okolím
Peter Guštafík
02.05.2023 / 2 minúty čítania / prečítané 304x
Nepochybne aj takýmto myšlienkam čelil Sal Khan, zakladateľ Khanovej školy, keď so svojím tímom objavoval nové možnosti ChatGPT od firmy OpenAI.
Využil však svoje skúsenosti z online pedagogiky a s tímom našiel taký spôsob použitia umelej inteligencie, ktorý deťom ich schopnosti a zručnosti skôr rozvíja, ako potláča. Vytvorili četbota Khanmigo.
Ten vedie žiaka v jeho uvažovaní, ale úlohy za neho nerieši. Na začiatku rozhovoru žiaka priamo upozorní, že konverzácia je nahrávaná a môže byť sprístupnená učiteľovi.
Keď sa žiak opýta „Aká je hodnota premennej m v rovnici 3 – 2(9 + 2m) = m ?“, četbot Khanmigo kontruje protiotázkou: „Aký prvý krok podľa teba treba urobiť pri riešení tejto rovnice?“ Četbot dokáže pochopiť aj chyby, ktorých sa žiak dopúšťa a dobre kladenými otázkami ho navádza správnym smerom k pochopeniu a vyriešeniu problému.
Pomocou sokratovského dialógu výborne odpovedá napríklad aj na otázku žiaka k téme bunky v tele človeka: „Na čo sa mám toto učiť? Načo mi to bude?“ Najskôr od žiaka zistí, čo ho zaujíma viac než biológia bunky. Ak žiak odpovie „profesionálny šport“, asistent prepojí vysvetľovanú látku so záujmom žiaka: „Toto video o veľkosti buniek ti pomôže pochopiť výživu a jej vplyv na fungovanie tela pri športovaní.“
Aj deti, ktoré si doteraz neužívali písanie, sú nadšené zo spoločného tvorenia príbehov s Khanmigom. Ten s nimi rozvíja napríklad strašidelný príbeh o „duchovi ženy Beatrice, ktorý sa cíti osamelý a túži po spoločnosti.“ Žiak napíše dve vety a Khanmigo v diskusii doplní svoj kúsok. A tak ďalej.
Pri písaní úvah vťahuje žiaka na základe jeho osnovy do hlbšieho uvažovania: „Vedel by si povedať, prečo je to tak?“ Žiak rozvíja svoje myšlienky a dopĺňa detaily, kým četbot mu dáva spätnú väzbu. Žiak sa tak v písaní zlepšuje a nie zhoršuje.
Pri aktivite čítania s porozumením kladie Khanmigo otázky v sokratovskom dialógu napríklad o slávnom príhovore Steva Jobsa na Stanforde: „Prečo použil práve toto slovo? Aký bol jeho zámer?“. Študent sa zamýšľa a jeho uvažovaniu o zmysle textu sa dostáva individualizovanej pozornosti.
Sal Khan správne svoju prezentáciu uzatvára tým, že umelou inteligenciou vieme u žiakov posilniť tú ich ľudskú. Dokážeme lepšie naplniť ich potenciál, avšak čaká nás ešte mnoho práce s nastavovaním mantinelov pre túto novú technológiu.
Na záver je hodno upozorniť aj na to, že dostupnosť podobných nástrojov ako četbot Khanmigo bude znamenať veľkú výhodu pre krajiny ako USA a ľudí, ktorí si ho môžu dovoliť (min. 20 USD mesačne). A naopak – nedostupnosť takýchto nástrojov (alebo ich veľké oneskorenie) v iných častiach sveta či pre ľudí, ktorí 20 dolárov mesačne nedajú, bude zväčšovať už existujúcu „digitálnu priepasť“.
Komunity
Hodnotové konflikty
Európa
Peter Guštafík
Peter Guštafík pomáha mimovládnym organizáciám a i...
Zobraziť viac >
Ak chcete mať čerstvé informácie o našich lunchseminároch, otvorených kurzoch, konferenciách, či vzdelávacích olovrantoch, nechajte nám na vás kontakt. Sľubujeme, že vás nebudeme otravovať :).
Peter Guštafík pomáha mimovládnym organizáciám a inštitúciám verejnej správy zhodnotiť dopad ich činnosti, zlepšiť procesy prostredníctvom facilitácie strategického plánovania, zlepšenia zručností vyjednávania a posilnenia motivácie pomocou gamifikácie. Pracovníkom v oblasti vzdelávania pomáha v profesnom rozvoji prostredníctvom reflektívnej praxe a koučingu. S projektovými koordinátormi pracuje na posilnení fundraisingových kapacít a zabezpečení viaczdrojovosti financovania prostredníctvom predaja služieb a sociálneho podnikania.
Má facilitačné a trénerské skúsenosti z viac ako 15 krajín, pôsobil v medzinárodných tímoch trénerov a facilitátorov, napríklad v štyroch programoch British Council Slovensko.
Pripojte sa na unikátny webinár s témou, ktorú ste ešte nezažili. Budeme sa rozprávať o tom, ako nám stromy pomáhajú prežiť. Nie vďaka produkcii kyslíka či redukcii skleníkových plynov, ale vďaka tomu, že sú, že žijú, že sú krásne, že mnohí s nimi spájame naše životy, naše osobné či kolektívne príbehy. Webinár je v anglickom jazyku bez prekladu.
Ponuka vzdelávacích kurzov (nielen) pre neziskovky
Využite výnimočnú príležitosť na svoj rast. V mesiaci máj sme pre vás pripravili viacero príležitostí na vlastný rozvoj alebo rozvoj vašej organizácie za veľmi výhodných podmienok. Kurzy sú určené pre pracovníkov neziskových organizácií, ale môžu sa ich zúčastniť aj dobrovoľníci, členovia MVO, pracovníci verejnej správy, samosprávy a školstva, ktorí spolupracujú s neziskovými organizáciami alebo pôsobia na programoch venujúcich sa rozvoju občianskej spoločnosti.