Kritické myslenie a manipulácia

Falošný falš, alebo čítajte čo lajkujete

„Bojovať proti falošným správam vytváraním falošných správ“ je motto projektu Forbidden Facts (Zakázané fakty). Myšlienkou projektu bolo vytvoriť falošný spravodajský článok, ktorý navádza čitateľa na to, aby si naň klikol, zdieľať ho na sociálnych médiách prostredníctvom facebookovej stránky a pozorovať následné správanie ľudí.


  • Zdieľajte s okolím

    • Monika Gašparová

      11.07.2018 / 2 minúty čítania / prečítané 63x

Všetky články na Forbidden Facts sú písané v rovnakom štýle ako konšpiračné články, tak, aby pritiahli typických čitateľov konšpirácií. To, čo sa môže na prvý pohľad zdať ako šokujúca falošná správa, je po otvorení článku odhalené ako vtip. Autori článkov takto chceli ukázať čitateľom, aké jednoduché je oklamať ich.

Autori sa snažia vytvoriť články o rôznych témach. Čím sú šokujúcejšie a neuveriteľnejšie, tým lepšie. Nadpisy článkov zvyčajne hovoria o niečom ako: „Zistite, ktorý člen Trumpovej vlády bol práve ZATKNUTÝ za ZRADU! Hanba!“, alebo „Most Golden Gate bol cez noc presťahovaný do Lisabonu!!“, alebo „Je Deň svätého Valentína komunistický sviatok?!“. V nadpisoch samozrejme nesmie chýbať výkričník, otáznik a veľké písmená. Čo pri takýchto článkoch funguje je vizuálne atraktívny obsah a jednoduchý jazyk. Článok by zároveň mal byť o súčasnej téme, o ktorú sa zaujíma veľa ľudí, ako napríklad politika, šport, národné záležitosti.

Autori článkov nechcú šíriť falošné správy, ktoré by mohli niekomu naozaj ublížiť, takže sa pri svojej tvorbe vyhýbajú používania rasizmu, reálnych konšpirácií, alebo obvinení. Väčšina článkov vyzerá ako vtip už na prvý pohľad, ale keď sa pozrieme na nasledujúce čísla, úsmev nás možno prejde.

Podľa analýzy facebookovej stránky doteraz pritiahli viac ako 148.000 ľudí (reach), ktorí na ich Facebooku reagovali viac ako 22.000 krát a ich miera angažovanosti bola okolo 20% (engagement rate). Čo je však omnoho šokujúcejšie, že na zdieľaný a lajkovaný link, ktorý by čitateľa presmeroval na webovú stránku (kde sa nachádza vysvetlenie článku) si kliklo iba 4,6% ľudí. Hoci toto nie je reprezentatívne číslo a je k tomu potrebný väčší výskum, jasne to naznačuje nový fenomén v súčasnom online priestore. Ľudia nečítajú celé články. Ľudia zdieľajú obsah, ktorý si na základe ich vlastnej predstavivosti domýšľajú z často zavádzajúcich titulkov. Toto môže mať obrovské následky. Mnoho žurnalistov vo svojich článkoch rado používa iróniu, satiru, alebo iba zveličené nadpisy. Akokoľvek je článok dobre zamýšľaný, môže byť často zdieľaný, alebo komentovaný bez toho, aby človek vedel a porozumel celému kontextu. Takýto zmätok môže pri mnohých príležitostiach vytvárať nežiaducu nenávisť voči nevinným ľuďom. Zaujímavým postrehom analýzy projektu je aj to, že Facebook povolil autorom Forbidden Facts ich falošné správy finančne dotovať ako reklamu, čiže sa dostali k širšiemu okruhu divákov.

Takže, môžeme sa spýtať množstvo otázok: Ako prinútiť ľudí, aby čítali celé články a vedeli odhaliť, ktoré sú nepravdivé? Ako získať čitateľov, ktorí pochopili myšlienku tohto vtipu, aby podnikli nejaké kroky a rozšírili povedomie v rámci svojho okolia?


    • Komunity
    • Hodnotové konflikty
    • Európa

  • Monika Gašparová

  • Môže sa vám ozvať naša Monika?

    Ak chcete mať čerstvé informácie o našich lunchseminároch, otvorených kurzoch, konferenciách, či vzdelávacích olovrantoch, nechajte nám na vás kontakt. Sľubujeme, že vás nebudeme otravovať :).

    Prihlásiť sa na odber noviniek
  • Monika Straková - Office manažérka

    Monika Straková

    Office manažérka


    / +421 2 5292 5016