Projekty

Posilnenie kapacity učiteľov zo slumu Mathare v Nairobi (Keňa)

Podporiť

...radosť z dialógu, poznávania a zmeny.

Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebuješ mať nainštalovaný JavaScript.

02/ 5292 5016

V roku 2013 sme sa v partnerstve s našou poľskou sesterskou organizáciou podieľali na časti projektu prípravy trénerov (tréning T4T a príprava publikácie o participatívnych postupoch pri výučbe prírodovedných predmetov).

Spoločne s poľskou a keňskou lektorkou sme pre 15 mladých Keňanov – budúcich trénerov –  pripravili a realizovali tréning o tom, ako aktívne (interaktívnymi postupmi)  vyučovať prírodovedné predmety v školách v nairobských slumoch. Tréning prebiehal v Základnej škole v Karura Forest Service, menšej základnej škole pre 178 detí, sídliacej v štyroch prízemných budovách. Kenskí účastníci tréningov v nasledovnej fáze projektu zaškolia niekoľko sto učiteľov prírodovedných predmetov a tí potom budú učiť niekoľko tisíc detí zo slumov v asi dvadsiatich základných školách v oblasti Mathare. Poľskí partneri projektu v tomto mieste už fungovali dva roky, počas ktorých do vybraných škôl dodali základnú infraštruktúru (záchody a umývadlá s tečúcou vodou, počítačovú učebňu a laboratórium ako aj základné názorné pomôcky pre výučbu prírodovedných predmetov. Tento projekt prebiehal poldruha roka a v prvej časti bol zostavený z týždňových intenzívnych kurzov pre budúcich trénerov učiteľov zo slumov.

Vzdelávací systém v Keni vychádza z regulácií, podľa ktorých je základné osemročné vzdelanie povinné, bezplatné a absolvuje ho približne 84% detí. V školách však chýbajú lavice, tabule, učebné pomôcky, ale hlavne kvalifikovaní učitelia.  V roku 2008 bolo v základných školách v priemere 47 žiakov na učiteľa (údaj z roku 2008), 50% škôl nemá vodu a v 40% škôl musia študenti sedieť na zemi.  

V našom kurze a príručke, ktorú sme spracovali aj s pomocou keňskej expertky a aj na základe skúseností účastníkov kurzu, tak aby čo najviac odrážala keňský kontext a realitu, sme si skúšali modelovať učebné hodiny ktoré boli realizované viac experienciálne. Tradičný spôsob učenia vychádzal z opakovania pôvodných tradícií vyučovania a evanjelizovania detí jezuitskými misionármi a minimálne počítal s deťmi ako subjektom učenia. Deti málokedy odpovedajú individuálne – za seba.
Náš kurz sa stretol s mimoriadne pozitívnou odozvou, veľa sa diskutovalo hlavne o otázkach – vzťahu učiteľa a žiada, učebných metód, interaktívnych a participatívnych didaktických postupov, o úlohe tvorivosti v situácii, keď chýba takmer všetko infraštruktúrne zabezpečenie (elektrina, chemické, fyzikálne, biologické pomôcky, didaktická technika), ale nechýba nadšenie, zvedavosť a učiteľský étos.

KONZULTANTI

  • Dušan Ondrušek

    Senior tréner, konzultant

    tel.: +421 2 5292 5016
    mail: Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebuješ mať nainštalovaný JavaScript.
    životopis: dusan_ondrusek_cv.pdf

    Životopis

    V roku 1991 ešte na Univerzite Komenského začal realizovať program prevencie a riešenia konfliktov, ktorý sa neskôr pretvoril do neziskovej organizácie PDCS, ktorú potom viedol a rozvíjal vyše 20 rokov. PDCS sa snaží kultivovať priestor pre dialóg, šíriť poznatky a zručnosti pre alternatívne spôsoby riešenia konfliktov, hlavne v oblasti komunitných a verejných konfliktov.
    Pôvodne pracoval ako psychológ, venoval sa poradenstvu a terapii, ľuďom ktorí potrebovali pomoc v životných ťažkostiach alebo cítili, že sa potrebujú rozvíjať na svojej životnej ceste. Venoval sa výskumu altruizmu a účinnosti rôznych typov tréningov. Od roku 1990 sa trénersky a konzultačne zameriava prevažne na oblasť organizačného rozvoja, alternatívnych spôsobov riešenia konfliktov, otázky rozvoja a nenásilnej komunikácie. Má bohaté medzinárodné skúsenosti s realizáciou programov zameraných na prevenciu a riešenie konfliktov a ako tréner a facilitátor doteraz viedol vyše 1200 tréningov v štyridsiatke krajín. Od roku 2012 sa presunul do pozície predsedu správnej rady PDCS a popri špeciálnych tréningoch sa vo väčšej miere sa venuje zahraničným programom, príprave nových procesových expertov (trénerov a konzultantov), analytickej a publikačnej činnosti. Ako externý lektor prednáša na viacerých univerzitách – v posledných rokoch hlavne na Univerzite Komenského, Ekonomickej univerzite v Bratislave, UUD v Plzni a VŠUP v Prahe, v minulosti tiež na European Peace University v Schleiningu a Donau University v Kremse.
    Je autorom a spoluautorom 11 kníh a mnohých odborných článkov publikovaných doma a v zahraničí napr. publikácie „Čítanka pre neziskové organizácie“, „Tréning? Tréning“, „Konflikt, zmierovanie, zmierovacie rady“, „Komunikácia v terénnej sociálnej práci“ a „Peacework“. Z ciest pravidelne publikuje „klebety“ o tom ako sa v rôznych krajinách transformujú konflikty a čo sa deje v stretoch odlišných kultúr, napríklad v knihách „S tekvicou priviazanou o nohu“ a „Sop-sum-sum“.