Blog

Kolotoč zvaný Stres. Keď už naň máme lístky, aspoň si ho vychutnajme.

Napísal(a)
18. október 2017,

Trúbenie áut, upchatá diaľnica, vymknutý byt a pred vami šéf so zdvihnutým obočím, ktorý chladne konštatuje: „Meškáte.“ Partnerský rozchod, po ktorom kedysi spoločné veci symbolizujúce šťastné dni končia nahádzané v škatuliach, alebo sú prostým potvrdením toho, ako jednoducho je možné meniť takmer všetko v črepiny. Dcéra či syn odrazu vymeškávajú vo vysnívanej škole, no za spoľahlivosť intervalov v akých búchajú dverami na svojej izbe a kričia, že im štandardne nerozumiete, by im mohol byť ihneď pridelený doktorát zo štatistiky. Na telefóne vám zapípa sms s výplatou a ako rátate, tak rátate, neviete či zaplatíte všetky účty. Najlepší kamarát pred vami prvýkrát plače, lebo jeho lekárske výsledky bijú na poplach a vám dochádzajú slová. Alebo práve vo vašej pracovni podávate balíček servítok žene, ktorá sa vám prizná, že ju roky bije muž, ale so svojimi troma deťmi nemá kam ísť.

Foto zdroj: https://carousel-beach-inn.com

Možno ste práve na porade svojho tímu a prezentujúc nápady pre ktoré ste prebdeli noci, vnímate namiesto nadšenia len demotivavané tváre svojich kolegov. Vo firme sa už mesiace nikto nemá k činu a vy máte pocit, že ste na každé rozhodnutie sám. A odrazu vôbec neviete, či ste sa náhodou neminuli povolaním. Máte pocit, že sa svet krúti naopak a že hlavnou podstatou kolotoča zvaného Stres je, že je nepredvídateľný. Nikdy neviete, či sa rozkrúti ešte viac, alebo či niekedy ustane. A tak nasadnete do auta, na ktoré ste si tak dlho šetrili, a rozkrútite ďalšie kolesá. Odrazu zaškrípu brzdy, vyletí airbag a vy sa tešíte, že ste sa z kabíny dostali po svojich.

XXX

Lenže spolu s tým airbagom zároveň z akéhosi kúta vašej mysle vyletí drzý papagáj, ktorý je vždy súčasťou kolotoča Stresu, sadne si na vaše rameno a všetko vám to pekne zosumarizuje: „Keby ráno vstávaš skôr, nestane sa ti, že zmeškáš. Ty si na vine, že nevieš ani takú základnú vec, že cez noc sa spí a nenahovára si nespavosť. Hanbi sa, že si sa pohádal s ľuďmi, na ktorých ti záleží. A že si sklamaný a zúfalý? A že si sa ani nevedel brániť, keď ti ten drzý šofér z vedľajšieho rozbitého auta nadával a ty si tam iba stál, ako zamrznutý? No veď hej, čo iné by sa od teba dalo čakať!“

XXX

Ramená vám pod váhou toho papagája oťažievajú, rozbolí vás hlava aj žalúdok, na hrudi pristávajú balvany. Potíte sa,  búši vám srdce, nohy v kŕči, ruky zaťaté v päsť. Rýchlo dýchate. Kričíte, aby niekto ten kolotoč už konečne zastavil. 

XXX

Keď rozdávali lístky na kolotoč Stres, v rade sme boli úplne všetci. Vziať si lístok naň je súčasťou atrakcie zvanej život. Niekoho čaká na tomto kolotoči krátka a intenzívna jazda, niekoho možno o niečo pomalšia, no extrémne vyčerpávajúca svojim trvaním. Každý z nás má však na tom kolotoči svoje miesto. Traumatický stres či dlhodobý a kumulovaný stres, nám vedia poriadne zatriasť našimi telami aj pocitmi. O pohľadoch na svet ani nehovoriac.  A to je v poriadku, pretože je to normálne reagovanie na niečo, čo nám nie je príjemné. A hoci nemôžeme takýmto jazdám v našom živote predchádzať, môžeme ovplyvniť to, aký význam im prikladáme a ako im rozumieme. 

A čo sa stane vtedy, keď niečomu porozumieme? Prestaneme sa toho báť. Dokonca sa s tým môžeme spriateliť.  A miestami až natoľko, že každú budúcu jazdu na kolotoči si budeme vedieť aj trocha užiť. Alebo minimálne si budeme vedieť rýchlejšie povedať, že raz skončí a stres pominie. Áno, možno sa veľa náročného, čo práve žijeme v súkromí, alebo ťažkého, čo práve zažívame v práci čarovne nezmení, porozumenie našim reakciám na záťaž a stres nám však pomôže prísť s nápadom, ako to celé zvládnuť. Ako utíšiť toho drzého papagája na ramene, či ako sa postarať o vlastné telo a ako si dovoliť cítiť to, čo cítime. 

Psychológia zdravia ešte donedávna búšila na poplach keď varovala ako stres doslova rozbúši a zničí naše srdcia. Vedie ku kardiovaskulárnym problémom,  k rakovine, duševným poruchám a k predčasným úmrtiam. To všetko je pravda, no žiaden katastrofický scenár nesmie skončiť len kričaním na poplach. Dôležité je hľadať následné kroky zvané odolnosť a coping. Autori štúdie z Univerzity v Main v roku 2016 takéto kroky načrtli: „Stres nie je príjemná vec, to vieme všetci. No len tí z nás, ktorí veríme, že stres je nezvládnuteľný a škodlivý, naň tak aj skutočne reagujeme. To nie je stres, čo nás zabíja, to sú presvedčenia, ktoré v sebe o strese nosíme. Keď zmeníme naše myšlienky o strese, môžeme tak zmeniť naše reakcie naň. Môžeme sa s ním skamarátiť. (Cosley et al., 2016). 

To, ako premýšľame a rámcujeme náš stres, je dôležité. A tak si teraz spoločne spravme jednoduché cvičenie.
Vráťte sa k začiatku tohto blogu a po prečítaní na miesto prvých troch krížikov vpíšte tieto slová:

Áno, aj toto sa mne, alebo mojim blízkym môže stať. To, čo sa nám deje, si nie vždy môžeme vybrať a už vôbec nie do detailov kontrolovať.

Podobne  postupujte na mieste daľších krížikov, kde dopíšete vety: 

Áno, aj takto sa môžem cítiť, keď som v strese. Každý z mojich pocitov, či už je to pocit hanby, viny, hnevu či sklamania, je normálny.

A na miesto posledných krížikov dopíšte vety:

Áno, aj toto sa môže diať v mojom tele. Je to normálne. Moje telo ma takto pripravuje na popasovanie sa s náročnou situáciou. 

Ako sa Vám celý ten príbeh čítal teraz? Je možné, že stres nemusí byť len náš nepriateľ, ktorý sa nás snaží zničiť?
Čo ak je niečím, čo nás má naučiť, ako každé ďalšie výzvy zvládať o niečo lepšie? Čo ak nám chce ukázať, že aj šialená jazda na kolotoči nás robí odolnejšími?
Že každou ďalšou sa stávame schopnejšími nie len sa báť, ale aj sa jasnejšie pozrieť smerom hore – k slnku. Smerom dole, kde je možno cesta, ktorú sme doposiaľ nevideli. Alebo vedľa nás, kde možno sedí niekto, kto bol ochotný sadnúť si do toho kolotoča spolu s nami.

Chcete a či nie, lístok na šialenú jazdu kolotočom Stres už vlastníte. Príďte si po poznanie, ako podporíte svoje mechanizmy zvládania toho, keď sa svet nie vždy krúti podľa predstáv. Čaká nás veľa zaujímavých cvičení, strelnica (ale aj so škatuľkou prvej pomoci), a nedá sa vylúčiť aj odmena v podobe cukrovej vaty.

Kurz „Práca so stresom a traumou: podpora odolnosti a zvládania záťaže“  práve otvárame!

Lenka Zoey Juríčeková, trénerka kurzu

18.10.2017

 

Čítať 1039 krát