Blog

5 mýtov o time manažmente

Napísal(a)
23. august 2019,

V detstve, mala som asi 7-8 rokov som si založila diár. Počas školského roka som si doňho značila, čomu všetkému sa chcem venovať, keď budem mať viac času. Keramika, maľovanie, učenie sa hlavných miest, mikroskopovanie... a predsa som počas letných prázdnin nesplnila ani polovicu mojich veľkých plánov a tešila sa do školy, ktorá dala môjmu času isté mantinely a produktivitu. Od vtedy ubehlo mnoho rokov, snažila som sa lepšie si zorganizovať čas a začala školiť time manažment druhých. 

Zistila som, že kým nepochopíme najväčšie mýty o time manažmente, ostaneme stále stratení v čase a žiadny kurz nám nepomôže. Preto vám ich dnes prinášam vo svojom blogu.

Zdroj: pexels.com

Mýtus č. 1: Existuje jeden dokonalý systém organizácie času.

Na kurzoch sa ma ľudia často pýtajú, ktoré aplikácie na organizáciu času by som im odporučila. A ja im odpovedám – polepené post-ity na stole môžu byť rovnako užitočné, ako dômyselná aplikácia. Ak je systém pre vás fungujúci, je to ten najdokonalejší time manažmentový nástroj. Dôležité je skúšať a následne si vybrať. Nerobme si to, že sa zahltíme 2 diármi, post-it papierikmi, aplikáciou na to-do listy a nakoniec sa nestíhame orientovať ani v našich systémoch.

Zároveň je dôležité opýtať sa sám seba: Čo očakávam od dokonalého systému organizácie času? To nás dostáva k mýtu č.2.

Mýtus č.2: Máme šancu stihnúť všetko.

Tak ako môj zápisník z detstva, tak aj každý systém organizácie času narazí na limity v našom okolí a v nás samých. Ja som mala cez prázdniny všetok čas na svete a nevenovala som sa činnostiam, ktoré ma zaujímali. Narazila som na svoju pohodlnosť, trošku lenivosť, ale aj úplne prirodzenú tendenciu prokrastinovať (odkladať veci na neskôr). Zároveň nemôžeme ignorovať svet okolo nás – väčšina účastníkov a účastníčok mojich kurzov o time manažmente hovoria, že majú vo firme podstav a dúfajú, že lepší time manažment im pomôže stihnúť prácu aj za dvoch chýbajúcich kolegov. Pomôže? Možno čiastočne, ale bolo by naivné očakávať, že v 8 hodinách možno stihnúť prácu, ktorá by mala trvať 24 hodín.

Bolo by užitočné, aby sme sa zamýšľali, čo od time manažmentu chceme a byť realistickí. Chceme mať v práci menej tlaku a stresu? Alebo stíhať aktivity, ktoré akosi vypadli z nášho týždňa?

Mýtus č. 3: Dobrý time manažment = presne zorganizovaný čas

Tento mýtu je problematický z dvoch dôvodov.

Za prvé, bolo by naivné očakávať, že môžeme naplánovať každú sekundu v našom živote. Ak sa o to pokúšame, narazíme na neúspech. Viac ako presné plánovanie by sme sa mali skôr naučiť predchádzať krízam a myslieť na to, že aj neočakávané veci sa môžu stať (a budeme im musieť venovať svoju energiu a čas).

Druhý aspekt ma opäť privádza k vlastnej skúsenosti. V istom bode môjho života som začala mať prudkú averziu voči plánovačom. Najviac proti srsti mi bolo organizovanie voľného času. Pochopila som, že dobre zorganizovaný čas nemusí vôbec priniesť vytúženú spokojnosť. Chýbala mi totiž v živote akási spontánnosť, sloboda, zrazu mi kalendár a to-do listy nepomáhali, ale zväzovali ma. To ma primälo vnímať dobrý time manažment skôr ako sériu dobrých rozhodnutí, čo chcem (prípadne musím) kedy robiť, než ako deň rozdelený na prísne časové úseky.

Ak máte aj vy averziu k time manažmentu, môže to plynúť práve z tlaku, že dobrý time manažment má znamenať presne naplánované dni a činnosti.

Mýtus č. 4: Multitasking je cesta.

Niekto by mohol dúfať, že cesta ako stihnúť viac je robiť viac vecí naraz. Daň sa multitasking je však podľa vedeckých poznatkov pomerne vysoká. Dlhodobé vystavovanie multitaskingu nám zhoršuje sústredenie, pamäť a zvyšuje pociťovaný stres. To platí aj pri zapnutých upozorneniach zo sociálnych sietí počas pracovnej doby. Ruku na srdce – ako často si doprajete úplne ponorenie sa do práce, svojho koníčku či rozhovoru s blízkym bez toho, aby ste sa pozreli do mobilu? Jednou z ciest k lepšiemu time manažmentu môže byť práve tzv. „single-tasking“, ktorý prináša lepšie výsledky, stimuluje našu pozornosť, ale prináša aj vnútornú spokojnosť.[1]

Mýtus č. 5: Nemá zmysel sa pokúšať zlepšiť svoj time manažment

Stretávam sa s ľuďmi, ktorí majú voči time manažmentu silné výhrady – čítali články, boli na workshope a nič neprinieslo želateľný výsledok. Vtedy sa ich pýtam, ako aplikovali naučené poznatky o time manažmente. Nastane ticho.

Zdroj: pexels.com

Time manažment, či chceme alebo nie, je súčasťou nášho životného štýlu. Keď si prečítame článok o chudnutí a trikrát skúsime zdravé raňajky, tiež nemožno očakávať schudnutie. Ak chceme pristupovať k nášmu času inak, musí sa to stať našim každodenným návykom. A ako s každou zmenou, začiatky sú náročné: musíme si návyk vedome pripomínať a nie vždy sa nám darí. Až časom sa z návyku stane samozrejmosť, rutina, bez ktorej si náš deň ani nevieme predstaviť.

Náš time manažment dokážeme zmeniť, avšak nie za jeden deň.

Ale v jeden deň treba začať.

Tým dňom môže byť 20. september, kedy sa koná kurz Time manažment Inak. Na kurze sa pozrieme na mýty o time manažmente bližšie a budeme hľadať váš osobný prístup a postoj k organizácií času tak, aby bol pre vás užitočný a prínosný.

 

[1] Zacková, D. (2015). Single Tasking. Bratislava: Ikar

Newport, C. (2016). Hluboká práce: pravidla pro soustřeďený úspěch v roztěkaném světě. Jan Mevil Publishing

 

Čítať 553 krát